Proč SUBARU?

Hlavní přednosti auta značky Subaru

  • bezpečnost
  • pohon všech 4 kol
  • neskonalý požitek z jízdy
  • špičková výbava již u základních verzí

Tajemství SUBARU

Pohonné ústrojí symetricky uspořádané kolem podélné osy, vpředu plochý ležatý čtyřválcový (nebo šestiválcový) motor typu boxer a automatické přerozdělování výkonu ke kolům podle okamžité potřeby - to je tajemství SUBARU. Koncept, který vedle radosti z jízdy znamená aktivní bezpečnost.

Dobré a špatné principy pohonu všech 4 kol

Jou různé principy pohonu všech kol. Některé jsou i nebezpečné. Například připojitelný pohon zadních kol v okamžiku prokluzu předních kol "vykopne" auto ze zatáčky. Nebo auta bez mezinápravového diferenciálu, kde se dostávají kola do smyku i při nejnižších rychlostech.

Koncept Subaru je jednoduchý

Všechna kola přenášejí čtvrtinu výkonu motoru. V případě zhoršených jízdních podmínek se automaticky přerozděluje síla motoru k těm kolům, která mají nejlepší styk s vozovkou. Plynule, v každém okamžiku. Některé modely mají samosvorné diferenciály v zadní či v přední nápravě.

Podvozek aut Subaru

Podvozek má tradičně nezávisle zavěšená všechna kola se vzpěrami MC Pherson na přední nápravě a víceprvkové závěsy na zadní nápravě. Samozřejmostí jsou příčné stabilizátory. Toto uspořádání v kombinaci s nízkým těžištěm poskytuje vozu ty nejlepší jízdní vlastnosti. Pochopitelně tvrdost pérování je "naladěna" specificky pro každý model. Ale ani nejtvrdší Impreza STi neútočí na páteř řidiče. Avšak měkké pérování, v každé zatáčce se naklánějícího se vozu u nás nenajdete. Přesvědčete se o jízdních vlastnostech! Stačí v rychlé zatáčce přibrzdit a uvidíte, jak vysoce vozy Subaru převyšují konkurenci!

Prstencová karoserie

Významným technickým prvkem je prstencová karoserie s pomocným rámem u přední nápravy. Tato konstrukce zajišťuje nejvyšší pevnost karoserie a zároveň její tuhost. Při jízdě je velice příjemné, když se auto nekroutí, ale pevně sedí.

Auta s pohonem všech čtyř kol mají proti ostatním náskok v bezpečnosti

Proto Subaru nabízí převážně vozidla se stálým pohonem všech čtyř kol. Výhody a náskok pohonu všech čtyř kol jsou dány samotným systémem.

Tento pohon nerozděluje tahovou sílu pouze na dvě, ale na všechna čtyři kola a logicky tím dodává víc tahové síly než jakýkoli pohon dvou kol – ať jde o pohon kol předních nebo zadních.

Jedinou vyjímkou je speciál BRZ s pohonem zadních kol, určený pro sportovní účely a zábavu.

Větší tahová síla zvyšuje stabilitu a bezpečnost jízdy

...a proto vozidlo s pohonem všech čtyř kol je bezpečně ovladatelné, a to i za podmínek, kde by se vozidlo s pohonem dvou kol mohlo jen stěží rozjet. Součinitel přilnavosti však také závisí na vlastnostech a stavu daného povrchu vozovky. Jakmile se sníží třecí síla mezi pneumatikami a povrchem vozovky pod určité minimum, začnou kola prokluzovat. Dosažení tohoto kritického okamžiku závisí mj. na druhu pohonu a na rozdělení hnací síly.

Pohon 2kol versus 4kol, hnací síly kol, prokluzování

Motor má výkon 100kW, každé hnací kolo však může na vozovku přenést pouze 30kW. Ale u pohonu dvou kol se na každé hnací kolo přenese 50kW – to je o 20kW víc, než může vůz využít na pohyb vpřed.

Při pohonu všech čtyř kol se naproti tomu výkon 100kW k rozdělí rovnoměrně na všechna čtyři kola. Na každé kolo připadá 25kW, namáhání tedy zůstává pod hranicí 30kW na jedno kolo a kola nebudou prokluzovat.

Tento rozdíl platí za všech podmínek. Na obtížné podložce s nízkým součinitelem tření však nabývá zvlášť na významu. Čím rizikovější situace, tím víc vynikne bezpečnost pohonu všech čtyř kol proti pohonu dvou kol.

Hladký průjezd zatáčky, působící síly a riziko

Riziková situace to jsou hlavně zatáčky. Rozdělení výkonu na 4 kola se projeví zejména v zatáčkách, kde jde o souhru tří sil:

  • hnací síly, motoru, která zajistí vozidlu pohyb vpřed
  • třecí síly, kterou kolo přenáší na vozovku
  • bočního vedení, které je výslednicí obou uvedených sil

Riziková situace to jsou hlavně zatáčky. Rozdělení výkonu na 4 kola se projeví zejména v zatáčkách, kde jde o souhru tří sil: Boční síla působí proti odstředivé síle a čím je větší, tím bezpečnější je chování vozu při projíždění zatáčkou. Boční vedení roste s klesající hnací silou.

Lepší vedení vozu s pohonem 4 kol

U dvou vozidel se stejným výkonem motoru dosahuje vůz s pohonem všech čtyř kol (s rozdělenou hnací silou na všechna) lepší boční vedení než vůz s pohonem dvou kol (a odpovídajícím dělením hnací síly).

O pohonu všech čtyř kol jako faktoru bezpečnosti není sporu. Subaru pracuje trvale na zdokonalování a na technických inovacích tohoto druhu pohonu a dodržuje tak filozofii bezpečnosti a schopnosti předcházet nehodám, jež je tradičně vlastní této firmě.

Tento rozdíl platí za všech podmínek. Na obtížné podložce s nízkým součinitelem tření však nabývá zvlášť na významu. Čím rizikovější situace, tím víc vynikne bezpečnost pohonu všech čtyř kol proti pohonu dvou kol.

Pasivní versus aktivní bezpečnost

Subaru zdůrazňuje prioritu aktivní bezpečnosti proti pasivní. Pasivní bezpečnost zahrnuje prvky jako airbagy, boční výztuhy karosérie, předpínače bezpečnostních pásů, karosérie odolná proti nárazu atd. Pravým klíčem k bezpečnosti je schopnost nehodám předcházet. Je lepší nehodě zabránit, než "pouze" poskytnout šanci nehodu přežít.